شطرنج در زادگاه ایران مدرن

پایگاه همدان شطرنج

شطرنج در زادگاه پارسی مدرن


مجسمه فردوسی در رم ( ایتالیا )

مشهد ، شهر فردوسی ( 940 - 1020 ) شاعر و نویسنده پرآوازه ایرانی و خالق کتاب شاهنامه ( کتاب شاهان ) به عنوان  حماسه ملی ایرانی ، شناخته می شود . شاهنامه فردوسی که در حدود سه دهه کار بر روی آن انجام شده است ، معروفترین و برجسته ترین اثر ادبی در ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان به شمار می رود . در کنار نقش اساطیری شاهنامه ، فردوسی در کتابش از فقر و یغماگری جامعه زمان خود شکایت دارد .

بازی شطرنج در دربار بایسنقری  منقش در شاهنامه 

فردوسی همچنین شعری در مورد ظهور شطرنج سروده است و او در کنار سایر شعرا و نویسندگانی که به شطرنج علاقمند بوده اند و در آثار خود از شطرنج یاد کرده اند ، تنها نیست .

بارگاه امام رضا (ع) واقع در قلب شهر مشهد 

مشهد واقع در قلب استان خراسان رضوی و شمال شرقی ایران به عنوان دومین شهر بزرگ ایران به شمار می رود و مذهبی ترین شهر در جهان تشیع  قلدمداد می شود . مشهد به عنوان آرامگاه امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان  شناخته می شود .

دومین دوره مسابقات آزاد بین المللی فردوسی مشهد

دومین دوره  مسابقات بین المللی فردوسی  با شرکت 136 شرکت کننده متشکل از 8 استاد بزرگ،10 استاد بین المللی و5 استا د فبده از 11 کشور ایران،آذربایجان،ارمنستان،گرجستان،ازبکستان،روسیه،اکرالین،ترکمنستان،هند و پاکستان در شهر مشهد برگزار شد.

برای این دوره از مسابقات در مجموع مبلغ 25000 دلار جایزه نقدی اختصاص یافت .

 

پوستر مسابقات 

لوحهای یادبود مسابقات

از چپ: استاد بزرگ "آرمان پاشیکیان" قهرمان مسابقات از ارمنستان،استاد بزرگ "سرگئی تیویاکوف" از هلند در مکان دوم و استاد بین المللی پوریا درینی از ایران در مکان سوم

این عکس صحنه ای از سحر و جادو نیست بلکه جشن سالروز تولد "سرگئی تیویاکوف" استاد بزرگ  سرد و گرم چشیده هلندی که در مکان دوم جدول رده بندی قرار گرفت، می باشد.

نیما جوانبخت (نویسنده ی این مطلب)

منبع : پایگاه شطرنج و عکس از رضا پاشانجاتی

 




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر